Vedení Liberce nezvládlo výběrové řízení na svoz odpadu
V dubnu vypsalo město Liberec zakázku na svoz odpadu a obdrželo 2 nabídky. Obě však vysoce překračují max. hodnotu 1,6 mld. a zakázka byla proto zrušena. Město má nyní velmi málo času na hledání řešení. Ať bude jakékoliv, bude pro město velmi drahé.
Svoz odpadů v Liberci zajišťuje společnost FCC Liberec, která má smlouvu podepsanou do konce letošního roku. 15. 4. 2025 město vypsalo zakázku na svoz a likvidaci odpadu na období 2026-2035 s tím, že maximální výše nabídkové ceny nesmí překročit 1,595 mld. Kč. Město obdrželo nabídky od společností FCC Liberec a Marius Pedersen (ta zajišťuje svoz odpadu v sousedním Jablonci n. N.). Obě nabídky překročily maximální cenu o více než 0,5 mld. Kč, a město proto muselo soutěž zrušit.
Problémy se daly očekávat. V ČR působí jen několik velkých svozových firem a řada zakázek se nedá označit za opravdovou soutěž o nejlepší cenu. Radnice proto musí jednat se svozovými firmami s dostatečným předstihem, aby měly čas na opakování nebo na založení vlastní svozové společnosti.
Žádné dobré řešení však pro Liberec už v tuto chvíli zřejmě neexistuje. Prodloužení stávající smlouvy s FCC Liberec není možné. Město tedy bude muset co nejrychleji vypsat nové výběrové řízení. Vzhledem k časové tísni však není příliš pravděpodobné, že by v něm zvítězila firma, která už v Liberci nepůsobí, nebo Technické služby města Liberec. Odpad tedy bude po 1. 1. 2026 svážet zřejmě opět FCC Liberec, avšak pro město za výrazně horších podmínek než doposud. V roce 2024 zaplatilo město za svoz a likvidaci odpadů necelých 140 mil. Kč. Zrušená zakázka předpokládala roční náklady do 160 mil. Kč. Obě obdržené nabídky však představují náklady přes 210 mil. Kč ročně.
Že bude potřeba vybrat novou svozovou společnost, se přitom vědělo mnoho let dopředu. Na věc opakovaně upozorňoval zastupitel za Liberec otevřený lidem (LOL) Jaromír Baxa: "V dubnu 2022 jsem na zastupitelstvu vznesl dotaz na harmonogram zakázky na svoz odpadů a upozornil, že je potřeba zakázku vyhlásit na konci roku 2022 nebo začátku roku následujícího. A to i proto, aby vítěz výběrového řízení měl dost času na pořízení techniky a zajištění personálu."
Liberec se tak dostal do obtížné situace. Té se však dalo zabránit, kdyby vedení města, zejména odpovědný náměstek Jiří Janďourek (SLK), řešilo zakázku včas.
"Dobrý manažer se pozná podle toho, že umí správně určit priority. Svoz odpadů je jednou ze základních služeb, které město pro své občany zajišťuje. Navíc se s hodnotou 1,6 mld. jedná o největší zakázku v historii města. Co by tedy mělo být pro vedení města vyšší prioritou?" uzavírá Jan Stárek, zastupitel za LOL.
Co by mělo vedení města vysvětlit:
- Proč nepřipravilo výběrové řízení dříve.
- Jak bude řešen svoz odpadu po 1.1.2026.
- Jakým způsobem neúspěch výběrového řízení ovlivní hospodaření města.