Nová Pastýřská je testem politické odvahy
V Liberci se dokončuje Nová Pastýřská – nová ulice propojující Sokolskou ulici a Tržní náměstí. To, co bude po jejím otevření následovat, rozřadí místní politiky na dvě skupiny. Ty, kteří chtějí do centra Liberce pumpovat stále více aut. A ty, kteří chtějí Liberec skutečně posunout do budoucnosti.
V lednu roku 2022 schválilo liberecké zastupitelstvo významný strategický dokument nazvaný Plán udržitelné mobility. Jednohlasně. Co tento Plán k Nové Pastýřské říká?
"Po dostavbě Nové Pastýřské stačí dílčími úpravami zvýšit kapacitu dvou křižovatek na ulici Jablonecká – u kláštera a u Textilany. A následně je možné provést skutečnou dopravní revoluci v centru Liberce. Z rozsáhlé křižovatky na Šaldově náměstí by se udělal pouze úzký jednosměrný průjezd pro základní obsluhu území. Pro osobní auta by se zavřely tři ulice vedoucí na Šaldovo náměstí, tedy Rumunská od Fügnerky, Felberova od zámku a Sokolská od divadla. Tranzitní doprava by se přeložila právě na vnitřní městský okruh dotvořený Novou Pastýřskou. Centrum Liberce by konečně začalo vypadat jako centrum moderního západního města, ve kterém je příjemné se pohybovat, pobývat, nakupovat, setkávat se," popisuje jednoznačné výstupy Plánu udržitelné mobility opoziční zastupitel za Zelené, Jindřich Felcman.

Nebo vlastně ne?
Přestože byl Plán udržitelné mobility schválen zastupitelstvem jednohlasně, k jeho dodržení v podobě výše popsaných uzavírek se nyní nikdo z koaličních politiků nehlásí. Náměstek Jiří Janďourek odpovědný za přípravu dopravních staveb zásadně nepokročil s projekty úprav křižovatek na Jablonecké. Ostatní zastupitelé ze Starostů, a především z hnutí ANO, o nějakých dopravních omezeních v centru vůbec nechtějí slyšet. Nová Pastýřská je pro ně pouze další zvýšení komfortu pro řidiče v centru města – nejen že se jim bude snadno projíždět centrem po Šaldově náměstí, vedle toho budou moci snadněji kolem centra kroužit. Standardně můžeme současné zastupitele slyšet, jakodkazují až na dobudování tzv. Nové Žitavské. Tím bude údajně vnitřní městský okruh teprve dokončen.
"U současného vedení města tak můžeme pozorovat typický "ažbudeokruhismus". Přestože z Plánu udržitelné mobility jednoznačně vyplývá, že Nová Žitavská není pro vyčištění centra od aut nezbytná, tato komplikovaná a prozatím absolutně nepřipravená stavba bude pro některé politiky dlouhodobou výmluvou, proč se s auty v centru města nedá nic dělat," vysvětluje J. Felcman.

Nová Žitavská přitom představuje už poměrně masivní a složitou stavbu, která zahrnuje nový most přes Nisu, razantní zářez do Keilova vrchu, a hlavně výkupy pozemků, přemostění a demolice v tamním areálu DTZ. Nic z toho není připraveno, vyjednáno, na projektu není hotová ani čárka.
Rozhodne se u voleb
Současná koalice Starostů a ANO slibovala Novou Pastýřskou už v minulém volebním období. Dokončena tedy bude se zhruba tříletým zpožděním. "Zpoždění v realizaci Nové Pastýřské se bohužel nevyužilo k dotažení souvisejících úprav křižovatek na Jablonecké, ale hlavně ani k posunu v diskuzi, co dál s centrem města zahlceným od aut. Je zjevné, že současná koalice ve vedení města nemá odvahu provést skutečné a významné změny. Přístup jednotlivých stran k tomuto tématu by tak mělo být jedno z hlavních témat blížících se komunálních voleb," uzavírá Felcman.
