Tramvaj do Rochlic má lepší řešení. Přesně jak tvrdila opozice

29.11.2024

Vedení Liberce představilo novou studii tramvajové tratě do Rochlice. Po fiasku z května 2022 je na stole konečně realistické a k městu citlivé řešení.

Byl květen 2022 a náměstek Jiří Šolc se svými experty z dopravního podniku představil studii tramvajové trati do Rochlic zpracovanou místní projektovou společností Valbek. Zahrnovala několik mostů, tunel pod Košickou a demolici celé řady domů podél ulice Na Žižkově. Byl to výsledek třech roků práce a šel okamžitě do koše – náměstek Jiří Šolc ho raději stáhl z programu jednání zastupitelstva.

Tehdy to komentoval opoziční zastupitel za Zelené/LOL, Jindřich Felcman takto:

"Tohle je symbolický výsledek práce Starostů pro Liberec v čele radnice. Ve volebním programu přímo primátor Zámečník sliboval, cit.: "Zrychlíme přípravu výstavby nové tramvajové trati do Rochlice." A výsledek? Po 3,5 letech projektování je na stole nesmyslný návrh plný tunelů, mostů a demolic, který i koaliční zastupitelé odmítli."

Pozoruhodná byla reakce primátora Zámečníka. I ten se lekl demolic obytných domů, takže zareagoval úkrokem zpět. A to hned k návrhu na opětovné prověření tzv. horní varianty vedoucí kolem sídliště Broumovská. Tedy dávno odmítnuté a přežité varianty, kterou odmítají dopravní experti i samotný dopravní podnik.

Nesmyslnost tohoto řešení popisoval Josef Šedlbauer, opoziční zastupitel a člen dozorčí rady Dopravního podniku: "Tato varianta byla naštěstí v minulosti opuštěna, protože z dopravního hlediska nedává žádný smysl. Jak sídliště Broumovská, tak sídliště Rochlice tramvaj pouze míjí, takže by na ně i nadále musely zajíždět autobusy. Tramvaj by přitom jezdila poloprázdná."

Aby se nedostal záměr tramvajové trati do Rochlic definitivně k ledu, zatáhli opoziční zastupitelé za záchrannou brzdu. Hlasitou kritikou si vymohli na vedení města zpracování revizní studie. J. Felcman byl tehdy přesvědčen, že povede k mnohem lepšímu výsledku:

"Ulice Milady Horákové je dostatečně široká, aby do ní bylo možné umístit samostatné tramvajové těleso, na kterém nebude tramvaj zpomalována auty. V ulici Na Žižkově je možné koleje umístit do ulice, aut tam nejezdí tolik, aby vznikaly nějaké kolize. Problém s hlukem lze řešit technickými opatřeními na trati i na okolních objektech. Takové řešení bude mnohem levnější."[1]

Nyní se dostavil výsledek. A zcela odpovídá tomu, co tvrdila opozice.

"Před dvěma roky na mě všichni ti experti z dopravního podniku křičeli, že tomu nerozumím. Teď máme v nové studii řešení, dle kterého se trať umísťuje na ulici Milady Horákové, vejde se tam. Není nutné dělat nesmyslný tunel pod křižovatkou s Košickou. Není nutné kvůli tramvaji vybourat řadu domů podél ulice Na Žizkově. Je to levnější, je to politicky průchodné," popisuje výstupy studie od Ing. arch. Václava Brejšky J. Felcman.

A zároveň odkazuje na citaci ze studie, která dokládá, jak omezeně a chybně postupovalo vedení města a dopravní podnik při zpracování předchozího projektu:

"Základním problémem všech dosud zpracovaných studií je nízká míra citlivosti vůči dotčenému území a úzká zaměřenost na jediný cíl – umístění tramvajové trati do území. Městské prostředí ale potřebuje více – každá významná (a nákladná) investice by si měla klást za cíl obecné zlepšení prostředí, kompenzace za vyvolané zásahy do území. Mostní objekty, navrhované ve více studiích do prostoru ul. Dr. Milady Horákové sice převedou tramvajovou trať, nezlepší ale tento uliční profil pro další účastníky provozu a není tak využita jedna z externalit tramvajové dopravy – městotvornost."

[1] https://www.liberecotevrenylidem.cz/l/nadeje-na-tramvaj-do-rochlice-trva-dosavadni-spatne-praci-radnice-navzdory/